Přeskočit navigaci.
Domů

Vlastní oblečení v Second Life

Tento návod má za úkol seznámit vás s možností vytvoření vlastního oblečení avatara prostřednictvím bitmapového grafického editoru, volně dostupných šablon a několika dalších pomůcek. Návod je určen těm uživatelům, kteří znají ovládání Second Life a znají základní práci s některým z níže uvedených grafických editorů - většina popisovaných postupů bude prováděna mimo SL. Ukázkové screeny jsou z Adobe Photoshop CS2 pro Windows.

 

Pro tvorbu oblečení potřebujete bitmapový grafický editor, který umí načíst soubor z Adobe Photoshopu, tedy s koncovkou *.psd, a umí pracovat s vrstvami a alfa kanály. Patří sem kromě Photoshopu samotného také Corel Paintshop Pro, Corel Photopaint a Gimp, který jako jediný je ke stažení zcela zdarma.
Jako první je třeba si stáhnout šablony, které najdete na stánkách secondlife.com, najdete zde i další informace, něco o jejich autorovi se jménem Chip Midnight, je zde ke stažení anglický tutoriál k šablonám a pak šablony samotné. Z rozbaleného zipu získáte několik psd souborů. Pro příklad si vybereme soubor s názvem „Upper“, tedy horní polovinu těla, vhodnou například pro výrobu trička.
Po otevření souboru vidíte několik pomocných vrstev, které k samotnému hotovému výrobku nepotřebujete, ale budou se vám hodit při výrobě, především při vytvoření výběru, který budete vyplňovat barvou, případně pro vytvoření alfa kanálu. Jak je zřejmé z vrstev pojmenovaných Seam a Edge, tyto vám zobrazují švy a velmi přehledně napovídají, jak plynule napojit jednotlivé části trička.

 

Dle používaného programu vytvoříte jednu nebo více nových vrstev, kam budete tvořit, tedy umístíte základní barvu trička a vzor tkaniny, stíny, obrázky a nápisy na něm a podobně.
Pozor na rukávy, jak vidíte, rukáv je jen jeden a je zrcadlově „zkopírován“ i na druhou stranu, vyvarujte se tedy nápisů na rukávech, protože nápisy budou správně čitelné jen na jedné straně.
 

Po ukončení této práce je třeba vytvořit alfa kanál. Ten ohraničuje přesné okraje toho, kde je hotové tričko, a kde bude na avatarovi ve vrstvě trička „průhledno“, bude tedy vidět vrstva pod tričkem - kůže a spodní prádlo. Velmi omezeně můžete vytvořit délku rukávů a velikost výstřihu i přímo v SL, ale výsledek při použití alfa kanálu je mnohem lepší. Informace o alfa kanálech najdete například v této nápovědě.
Pokud jste vyplňovali některou z vrstev už s tímto záměrem, můžete jednoduše vytvořit alfa kanál z ní, ve Photoshopu stačí kliknout levým tlačítkem myši spolu s klávesou Ctrl na náhled vrstvy v paletce Vrstvy/Layers, a ukládá se v Výběr/Select-Uložit výběr/ Save Select s názvem „Alpha 1“.
Nejlepší pro upload souboru do SL se jeví formát TGA, při použití alfa kanálu zatrhněte při ukládání možnost 32bit/pixel.

 

Tam, kde jste vybrali konec rukávů či výstřihu se vám může objevit nepříjemný poloprůhledný okraj (v anglicky psaných návodech najdete nejčastěji název white halo). Při tvorbě krajkového oblečení nebo drobného tetování je toto naprosto nepřípustné a degradovalo by vaše výrobky na úroveň neprodejného freebie. Je tedy nutné „podložit“ celý výtvor vrstvou stejné barvy, nebo u mnohobarevného použít například filtry Solidify od Flaming Pear. Jsou ke stažení zdarma na této adrese, v dolní části stránky pod názvem „FreePlugins“, a do Photoshopu se instalují standardním způsobem.
Použití filtru je následující. Po uložení alfa kanálu si tento výběr zrušte (Ctrl+D), vyberte vrstvu (raději její kopii), pro kterou budete průhlednou část vyplňovat barvou, případně více vrstev, které zkopírujete a spojíte do jedné. Pak na vrstvu použijte jeden z filtrů Solidify, které najdete v menu Filtry/Filter. Výsledek by měl vypadat jako na obrázku. Před uložením hotového TGA souboru nechte spodní barevnou vrstvu viditelnou, vyberte alfa kanál a uložte 32bitový TGA soubor. 

 

Upload hotové textury do SL probíhá pomocí File-Upload Image/Soubor - Nahrát obrázek a stojí 10 L$. Při tomto uploadu můžete vidět velmi malý náhled, na kterém byste vždy měli zkontrolovat, že jsou části obrázku opravdu průhledné, a to i při použití spodní vrstvy nebo Solidify filtrů. Lze zde také vidět náhled textury umístěný do konkrétní pozice, ale vzhledem k malé kvalitě náhledu lze k tomutu účelu použít lépe jiné nástroje. 
Jedním z nich je SL Clothes Previewer. Je určen pro Windows a je zdarma, neinstaluje se, jen se rozbalí z archivu. Ovládání je velmi jednoduché, pro otáčení, zoom a posun avatara použijte levé tlačítko myši, případně jeho kombinace s klávesami Shift a Ctrl. Máte zde možnost načíst několik vrstev hotových výrobků na sebe a detailně si prohlížet, zda sedí třeba ve švech. Jako kontrola před uploadem tento program zdarma většinou postačí.

Až doposud jsme mohli vytvořit tričko zcela zdarma (při použití Gimpu) a zaplatit až finálních 10 L$ při uploadu do SL.
Jedna z dalších možností je použití AvPainteru, odkaz vede na XStreetSL, kde je možno ho zakoupit za 2495 L$. Pomocí programu můžete malovat přímo na avatara a nově také na sculptované primy. 

Po uploadu textury do Second Life si vytvořte v inventáři nebo přímo v Appearance nové tričko. V Appearance vyberte tlačítko Tričko/Shirt, do Fabric vyberte vaši texturu trička a uložte.
A vaše vlastní tričko je hotovo.
 

 

 

 

Tento stručný návod neobsahuje samotný návod na práci s Photoshopem ani jiným grafickým programem, je popisem postupů specifických pro použití v Second Life. Pro ty, kteří jsou schopni rozumět anglicky psaným textům může velmi dobře sloužit stránka Robina Wooda, kde najdete podrobné popisy všech kroků s obrázky, i mnoho dalších triků v tomto našem krátkém článku nezmíněných.

 

 

Omluva

 aa moc se omlouvám za předchozí komentíř... ta funkce tam, je. jen sem si to pořádně neprohlédl...  sorry :-)

Zvědavost

 Jen ze zvědavosti jsem e koukl na to file a upload a žádná funkce na uploudnutí image tam není a 10L mám...  a mám nainstalovanou čsštinu...    je to snad tím že ještě nemám žádný program na úpravu těch templates?

Odpověď

A klidně jsi mohl ještě napsat, že v českém klientovi je tato funkce dostupná jako Soubor - Nahrát - Obrázek, případně stačí zmáčknout Ctrl+U ;)

Juhááá, tak jsem si

Juhááá, tak jsem si konečně ugimpoval první tričko - vypadá fakt příšerně, takže jsem si ho oblékl jen na chvilku, no ale nějak se začínat musí. Příště to snad bude o trochu lepší...:-)

šablony

Pls chtěl jsem se zeptat, jak je to vlastně s těmi šablonami. Stáhnul jsem si ten GIMP zadarmo, ale když jsem si pak stáhnul ty šablony, tak mi to nahlásilo, že jdou otevřít jen ve Photoshopu. Tak jak to tedy s těmi grafickými editory je a proč to v tom GIMPu nefunguje? Kupovat si Photoshop za skoro tisíc amerických dolarů fakt nemůžu...:-(

Re: šablony

Ještě doplním Fandu: Zkus kliknout pravou myší na soubor a vybrat "Otevřít v programu" a vyber Gimp. Anebo to otevři rovnou z Gimpu.

Romano Lebed

Yes! Jsou tam! Díky...:-)

Yes! Jsou tam! Díky...:-)

Šablony - GIMP

Jergone, ty šablony od Robina Wooda jdou otevřít GIMPEM naprosto bez problému. Jak jsi je vůbec otvíral? Věř, že GIMP je jako free naprosto dostatečný nástroj. Kdo s ním umí, dokáže opravdu kouzla.

No, já s ním neumím,

No, já s ním neumím, teprv teď jsem si ho stáhnul a seznamuju se s ním podle manuálu - tak vlastně vůbec nevím, jak tam ty šablony dostat. Ale u těch stažených šablon se mi objevily čtyři soubory a hlásí mi to, že je nelze otevřít - a když dám hledání vhodných programů pro otevření, tak mi to na webu najde Photoshop...

GIMP a halo efekt

Několikrát jsem se snažil zbavit se halo efektu v GIMPu, když už ne u těch pestrobarevných obrázků, kde je potřeba onen filtr na generování různobarevného podkladového obrázku, tak alespoň podložením jednou barvou u obrázků s jednobarevným obrajem (a samozřejmě s průhledností kolem). To, že při exportu do TGA dochází k automatickému "podložení" bílou vrstvou a proto halo vzniká, je mi jasné. Co nechápu je, zda musím podložit obrázek další vrstvou v barvě okraje obrázku a pak...? Překopírovat alfa kanál původního obrázku do podkladové vrstvy? Jak to v GIMPu udělat?

 

--[ Shiny Iceberg ]--

halo efekt

nevím přesně, jestli si teď rozumíme... ale tak jak chápu tvoji otázku, myslím si, že postup by měl být takový, že na nějaké vrstvě vybereš alfakanál, uložíš ho, zrušíš výběr, a podložíš tuhle vrstvu jednobarevným pozadím. Necháš viditelné obě vrstvy, vybereš alfakanál, uložíš jako TGA. Pokud i tohle dělá potíž (imho by nemělo), podkladovou vrstvu po jejím vytvoření spojit s vrstvou grafiky nad ní (udělat z těch dvou vrstev jednu), vybrat alfakanál, uložit jako TGA.

Ovšem jeslti má v této oblasti Gimp nějaká specifika, netuším, tohle je jen teoreticky, bez hlubší znalosti Gimpu.

 

Problém bude asi v té

Problém bude asi v té práci s alfa kanálem. Alfa kanál sice v kanálech vidím, mohu jej zkopírovat jako další kanál, pak vložím druhou vrstvu, která má samozřejmě alfa kanál jako celý neprůhledný. Krok, který nevím, jak udělat, je jak použít alfa kanál z jedné vrstvy na druhou vrstvu.

 

--[ Shiny Iceberg ]--

alfa kanal

Nevím jak je to v GIMPU, ale ve photoshopu jsou kanaly pro cely obrazek - nevidis tam kanaly pro jednotlive vrstvy, ale vysledne kanaly tri barev - R, G, B a pak ctvrta vrstva prusvitnost (alfa kanál) to se ti pak složí - podle toho zda zvolíš 24 bitu tga (3x 8 = 24) nebo 32 bitu tga (4 x 8 = 32). Proste si udelam alfa kanal pred pridanim te dalsi vrstvy a on mi zustane takovy jaky jsem si udelal a nebere ohled na pozdejsi upravy obrazku - pridane vrstvy atd...

Pavel Stransky

Máš pravdu, že Alpha

Máš pravdu, že Alpha kanál je jen jeden pro celý obrázek. V GIMPu to funguje tak, že pokud mám vrstvu, v ní ořežu část obrázku do průhlednosti, promítne se to do Alpha kanálu. Jak ale přidám další celobílou vrstvu, alpha kanál se změní na plně viditelný, protože i nová vrstva je plně viditelná. Takže maximálně mohu udělat toto.

  1. Mám vrstvu s obrázkem, který má v některých místech průhlednost. Tak je to i v alpha kanálu. Tento alpha kanál si uložím do jiného dočasného kanálu Duplikací alpha kanálu.
  2. Vytvořím si novou vrstvu a vyplním ji barvou, která zamezí bílému halo efektu.
  3. Pro novou vrstvu vytvořím masku vrstvy, přičemž zdroj masky určím jako onen duplikovaný kanál.
  4. Aplikuji masku vrstvy na novou vrstvu, což způsobí, že alpha kanál obrázku je stejná jako původně.
  5. A smažu duplikovaný kanál.

Stane se tím ale, že nová vrstva s jednolitou barvou již není přes celou plochu, ale take se tou alphou ořízne. V obrázku se tak znova objeví poloprůhledné oblasti, které při ukládání znovu udělají halo. Tak nevím. Zkoušel jsem aplikovat masku až po sloučení dvou vrstev, zkousil se dekomponovat a rekomponovat RGBA složky. Poradí někdo?

 

--[ Shiny Iceberg ]--

Gimp + alfa

Z tvého popisu a z nějakých útržků na netu jsem pochopila, že Gimp má vlastní alfa kanál pro každou vrstvu?

Jestliže přidáš další , třeba celou bílou,  vrstvu, tak pak prostě vymaž všechny alfa kanály všech vrstev a nech jen ten alfa kanál, který je správný, tedy který vznikl z vrstvy s průhledností. Jak psal už Pavel, a možná nebylo tak jasně řečeno, při ukládání souboru do TGA měj v souboru uložený právě jeden alfakanál. 

Našla jsme třeba tohle,  nevím, nakolik je to aktuální, ale třeba na tomhle obrázku je poměrně jasně vidět, jak to má vypadat před uložením. Neshledávám na obrázcích nic zásadně rozdílného třeba právě od Photoshopu, nevím, jestli tedy Gimp má nějaká specifika. Ale spíš mi přijde, jakoby jsi pracoval s tím alfakanálem jako takovým a ne s vrstvou, na které pracovat chceš.

Tak jsem na to už kápl,

Tak jsem na to už kápl, nejlepší postup je vykašlat se v GIMPu na Alpha kanál a pracovat jen s maskami vrstev, které se dají snadno mezi vrstvami kopírovat. Vzal jsem nepravidelný obrázek, ořezal jej okolo do průhledna, dal vrstvu pod něj s podkladovým obrázkem, zkopíroval masku a exportoval do TGA. Při exportu se vše převedlo na 32bit Targa s po importu do SL se už neobjevuje ono bílé halo.

 

--[ Shiny Iceberg ]--

No, já teda s GIMPem a SL

No, já teda s GIMPem a SL oblečky teprve začínám, ale nějak nechápu, co se tady řeší. Já jsem po ukončení práce s editorem prostě vrstvu s bílým backdropem zlikvidoval, dal místo něj nový, průhledný, šablony pod ním úplně smáznul - a po uploadu všecko v pohodě, při tvorbě trika v SL editoru žádný automatický bílý podklad, načítalo se mi to normálně až od "čistopisu" mé textury a pod tím nic. Všecky parametry mám na 100 procent a bílé halo nikde. Má to nějaký háček, který mi uniká?  

Asi ne, v GIMPu mi bílé

Asi ne, v GIMPu mi bílé halo způsobují jen některé templaty, většina ne.

 

--[ Shiny Iceberg ]--

No, i z tohohle návodu

No, i z tohohle návodu jasně vyplývá, že bílý podklad se dá nahradit barevným - tak proč ne rovnou čirým? A není dál co řešit...